Landet runt

Foto: Johan Bjurer

Tätortsnära jakt halverar viltolyckor i Falun

Varje år sker över 2500 viltolyckor med rådjur i Dalarna. Rådjuren rör sig ofta kring byar och tätorter där man av historiska och rent tekniska skäl inte jagar. I Falun bildades 2019 jaktlaget Falu Viltförvaltning för att minska viltolyckorna i trafiken och förvalta rådjuren runt staden på ett hållbart sätt.

Anders Wiklund med sin Basset Fauvve de Bretagne Lance. Foto: Privat

2022-12-22

Med Anders Wiklund i spetsen jagar Falu Viltförvaltning tätortsnära ett antal helger per säsong. På lagets 1500 hektar har man sedan starten av initiativet i januari 2019 haft en framgångsrik jakt, detta har resulterat i att snittet på antalet viltolyckor årligen minskat med ca 50%. Försäkringsbolagen brukar säga att varje viltolycka kostar samhället ca 40 000 kr, det blir alltså en hel del pengar som sparas in genom denna jakt.

- Vi jagar i nära anslutning till friluftsområden och promenadstråk så vi jagar alltid med hagel och ser till att berätta för alla förbipasserande vad vi håller på med. Alla jägare som deltar har också gått en kurs hos Studiefrämjandet innan de får vara med på jakterna och fler utbildningstillfällen kommer i vår, berättar Anders.

Marken som Falu Viltförvaltning jagar på är kommunens och initiativet beskrivs som ett gott samarbete mellan Falu kommun, jägarna och Dalarnas Försäkringsbolag. Dalarnas Försäkringsbolag sponsrar jaktlaget med saltsten och pellets till utvalda foderplatser för att leda bort viltet från vägarna. Detta tillsammans med det ökade jakttrycket har alltså halverat antalet viltolyckor med rådjur på fyra år.

- För att minska antalet viltolyckor i länet så ser vi att vi behöver tänka nytt kring förvaltningen av rådjur, vi behöver jaga säkert i byar och tätorter och vi behöver fodra djuren på rätt platser i skogen. Att sprida kunskap om detta och vår ”Falumodell” är något vi arbetar med just nu och intresserade är välkomna att höra av sig, berättar Anders.

Förutom att minska viltolyckorna har Falu Viltförvaltning också skänkt en del av köttet till Ria-stugan i Falun, en plats för de som har det svårt och kanske inte har tak över huvudet.

För mer information och intresseanmälan för utbildning hos Studiefrämjandet, kontakta henric.lindh@studieframjandet.se