Bilrutan som pekskärm – flest poäng vinner

Minns ni bilresorna innan mobiltelefonerna gjorde sitt intåg? Om inte så finns nu en chans att uppleva den på nytt. Svenska Jägareförbundet presenterar den gamla klassikern Flest djur vinner.

2021-11-23

Utmana familjen och vännerna och lär er känna igen och se skillnad på olika djur, vilda som tama, när ni är ute och åker. Ladda hem den perfekta pdf:en för poängjakten. Räkna älgar, rådjur, rävar och andra vilda djur, men även hästar, kor och får. Alla djur räknas sedan ihop i jakten på flest poäng.

Leken passar dig som är passagerare och som inte behöver stirra på vägen hela tiden. Men en uppmärksam förare behöver även hålla koll på vägkanterna, där vilt ofta kan dyka upp i skymning och gryning.

Printa ut detta blad och ta med på bilresan, tåget eller bussen.

Passar alla åldrar och ni får garanterat upp ögonen för det som händer i skogskanter och på fält och åkrar under er färd. Och nej ni behöver inte kunna allt om dessa djur, bara kryssa i rätt ruta när ni ser ett djur. Ladda sedan ner Viltappen för att bli en mästare på utseende, spår, läten och annat.

Detta pressmeddelande är ett nytt sätt från Svenska Jägareförbundet för att försöka få allmänheten att lära sig mer om vilt.

– Kunskapen om vilda djur är inte alltid så stor i samhället. Svenska Jägareförbundet hoppas därför att många använder denna bil-lek som ett ypperligt tidsfördriv under bilresor och samtidigt lär sig mer om vilt. Det kan leda både till ökad kunskap och färre viltolyckor, säger kommunikationschef Magnus Rydholm.

Ladda ner!