Fältvilt

Följ året på Stensnäs

Stensnäs i Blekinge är en av Svenska Jägareförbundets demonstrationsgårdar. Här arbetar man aktivt med fältviltet i åtanke och åtgärder som etableringen av kantzoner har visat sig ge positiva effekter inte bara för fasaner och rapphöns. Följ med oss när vi besöker Stensnäs under året och ser hur markerna förändras med årstiderna.

2022-08-23

Sensommaren är här och på Stensnäs står kantzonerna som såddes i våras i full blom. För gårdens fasaner och kycklingar är blomsterremsan ett fantastiskt skydd, men det är inte bara fåglarna som har glädje av den. Mångfalden har lockat insekter och pollinatörer och blomsterprakten har också fått många människor att stanna till när de passerat i sommaren.

Det är påsktid och på Stensnäs utanför Mörrum i Blekinge förbereder man årets åtgärder för fältviltet. Det är kanske svårt att tänka sig nu, men om några månader kommer den plöjda fåran att vara ett blomsterhav till glädje för både insekter, fåglar, människor och djur.

På Svenska Jägareförbundets sida Fältvilt finns tips och information från våra demonstrationsgårdar om åtgärder för fältvilt och biologisk mångfald på både stor och liten skala.