Landet runt

Några av de värnpliktiga i Kiruna framför en nyss skjuten tjädertupp redo att lära sig tillvaratagandet. Foto: Ulrik Falck

Jägarskolan lockade unga värnpliktiga i Kiruna

NORRBOTTEN. Ulrik Falck är en av Jägareförbundets instruktörer för jägarskolan. Ulrik som bor i Kiruna tjänstgör till vardags åt Försvarsmakten. Han har under vintern tagit tillfället i akt att utbilda unga värnpliktiga i jägarskolan med sikte på jägarexamen i samband med deras militärtjänstgöring.

2024-03-12

22 deltagare (18 killar och 4 tjejer) fullföljde vinterns studiecirkel, som bestod av 10 kvällsträffar. De flesta av deltagarna var i åldern 19–20 år, men även några 23–24 åringar fanns med och den äldsta var en 30-årig värnpliktig soldat från Eskilstuna.

De värnpliktiga soldaterna genomför 6-/10-månaders värnplikt, och de flesta deltagarna kom från norrlandskusten och Stockholmsområdet. Förutom alla teorigenomgångar och övningsprov samt diskussioner – fördes resonemang om etik, sociala medier, elektronik och fordon i samband med jakt.

Fick flå och stycka tjäder och ripa

Ulrik är noggrann med att väva in praktiska moment som genomgång av kul- och hagelvapen. Deltagarna fick se och känna på olika varianter, såsom halvautomater/cylinder och bygelrepeterstudsare, både i trä och med plast-/carbonstockar.

- Jag förevisade även mårdfällor och fotsnara för rödräv, lockpipor för räv/rådjur och järpe m.fl. Utöver detta fick kursdeltagarna flå och stycka några tjädrar och ripor, de fick också se och känna på en nyskjuten fullpälsad rödräv. Jag ser detta med att väva in praktiska moment i teoridelen som ett klart vinnande koncept, säger Ulrik.

Alla godkända till slut

Som avslutning så skrevs teoriprovet, varav 19 av de 22 anmälda valde att skriva provet.  Sju av eleverna kuggande första gången men fick skriva omprov efter två veckor och då klarade alla godkänt.

- 19 värnpliktiga kommer att mucka från lumpen med ett godkänt teoriprov med sig i bagaget och redo att göra skjutproven - ett hyfsat resultat, efter genomgången kurs, konstaterar Ulrik.

Några avslutande citat från deltagarna.

Tjej 19 år från Stockholm: - Jättekul med jägarexamen - det blir lite långa och trista kvällar på logementet annars.

Man 30 år från Uppland: - Jäkligt bra med jägarexamenskurs, en förmån att få chans att ta denna när man ändå är på plats.

Tjej 22 år från Södermanland: - Jättekul, och så bra att få slakta en tjäder - bra kunskap inför framtiden.