Vargjaktens vara eller inte vara, det är frågan!

,

För nästan exakt två år sedan undertecknade sex organisationer ett gemensamt dokument där de vi ja till vargflytt, men med ett krav om jakt på varg och att vargstammen frystes.  Det blev också riksdagens beslut. De sex organisationerna ”föreslog” också regeringen att man borde vänta i fem år i syfte att ge den naturliga invandringen en chans. Riksdagen valde att genomföra det snabbare.

Sedan dess har vi skjutit 47 vargar på licensjakt, allt för få för att nå målet om maximalt 210 vargar. Ingen ny varg har vandrat in under perioden, förrän nu. Nu finns en invandrare i sydöstra Jämtland där den dödar tamren och samebyn har lämnat i en skyddsjaktsansökan. Samtidigt granskar EU den svenska vargjakten och en av deras främsta invändningar är att ingen varg ännu har flyttats.

Nu har vi hamnat i den absurda situationen att det finns en varg som kan rädda licensjakten, men ingen verkar vilja ta emot den. Enbart för att Naturvårdsverket lyckades ta ett vargjaktsbeslut som innebar att ytterst få förtroendevalda i SJF, JRF eller LRF längre tror på rovdjurspolitiken. ”Vi blir lurade igen” är en mycket vanlig uppfattning.

Nu står länsförbund från flera organisationer i rad och vill stoppa vargflytten. Jägareförbundet och LRF i Örebro är emot, likaså JRF och SJF i Dalarna. Risken är att fler ansluter sig till protesterna. Allt för att Naturvårdsverket struntar i den mänskliga dimensionen av rovdjursförvaltningen. Det finns givetvis en gräns när man måste säga att nu får det vara nog, men där är vi inte ännu! Sveriges högsta beslutande organ, riksdagens har bestämt att vi skall ha maximalt 210 vargar, åtminstone till 2012. Det är det som gäller, inget annat. Jag tänker inte ge upp och låta vargkramarna vinna den här frågan, vilket de säkert gör om vi inte bidrar till genetisk förstärkning. Jag förstår att en massa markägare, djurägare och jägare är förbannade, men låt er inte luras. En ny varg kan vara er räddning. Börja inte träta organisatioenrna emellan eller internt. Vi är överens i sakfrågan, vargstammen måste begränsas.

Det är vare sig JRF, LRF eller SJF som äventyrar rovdjurspolitikens framtid, det är Naturvårdsverkets otydlighet. I det infekterade läge som just nu råder och mot bakgrund av den misstro som finns borde Naturvårdsverket ge ett tydligt besked. ”Vi kommer att ge en licenstilldelning kommande vinter som sänker stammen till maximalt 210 vargar”!

I morgon skall jag på rovdjursutredningens tredje möte. Lars-Erik Liljelunds utredning kan vara det som vänder rovdjurspolitiken på rätt köl igen eller det som för alltid sänker den till botten. Landsbygdsbefolkningen tål inte fler genetiska fundamentalister som fullständigt struntar i vad människor vill. Det är inte utan viss oro jag tar tåget till Stockholm i morgon!

1. Anders says:

Kommentar till Fjollträsk

Jag tror inte att Liljelund kommer att hantera renbetesområdet annorlunda jämfört med idag, skulle vilja se att han föreslår att det skall vara varg i hela Sverige.
    Vad gäller frågan om ledningen i Naturvårdsverket så borde vi i så fall ganska snart ha svaret. Har du rätt så är deras dagar räknade. Jag tror det inte.

2. Tommy Olsson says:

Det kan inte ha undgått någon att besvikelsen och frustrationen är stor ute i kretsarna

3. Jeff says:

Perra, Tommy, Anders & ni andra som klagar på SJF arbete. Jag håller fullständigt med Gunnar i denna fråga. Ingen av oss är nöjd. Men att det ska vara så förbaskat svårt att inse vad alternativet är. Det är ju en situation som är flera ggr värre. Man får vara nöjd med de små stegen eftersom rovdjurspolitiken verkar ta fruktansvärt lång tid. Även om det är uppenbart att mycket är fel i dag så måste vi fortsätta ha tålamod och ENAT jobba vidare. Jag har många jaktår kvar och vill även att mina barn ska ha chansen till en meningsfull jakt i framtiden. Rikta missnöjet åt rätt håll och inte på dem som försöker arbeta för vår framtid. Hade ni gjort jobbet bättre själva så är det inte på det här forumet ni ska driva frågan.

4. inge johansson says:

En fråga G unnar om jag skaffar renar på min mark då kan jag inte ha varg?

5. Fjollträsk says:

Kommentar till Anders inlägg nedan.
    Håller inte med om 1.
    2 är fortfarande en öppen fråga, det beror f f a på hur Liljelund ser på renbetesland
    Kan dock inte hålla med mer om 3 och 4. När Apotekets dåvarande styrelse höll på att sänka hela apoteksreformen genom ett samarbetsavtal med ICA om ”Apoteket inom ICA”, vilket med ens hade gjort mängder med apotek som skulle överlåtas till de nya apoteken värdelösa, så agerade Göran Hägglund direkt och avsatte hela styrelsen.
    Nu har vi både NVV och Artdatabanken som inte följer riktlinjerna och som sabotera rovdjurspolitiken, undergräver regering & riksdag, samt – vad gäller NVV – dessutom skadar svensk viltförvaltning långsiktigt genom att inventeringarna kommer att försvinna. Och som dessutom kommunicerar på ett sätt som är så anmärkningsvärt att man inte vet vart man skall ta vägen (Löfgren: ”Beslutet är en eftergift till jägarna” om takbeslutet på lodjur i mellansverige).
    Vad gör Carlgren?

6. Anders says:

Gunnar

Missförstå mej rätt, jag är mycket tacksam för de djur som vi fått skjuta och det arbete som Ni gör, men den uppgörelse som gjordes med NV upplever jag vara mycket ensidig, ett tak på 210 har aldrig varit något mål, utan man från myndighetshåll inte bryr sej det minsta om detta. Det visar dagens stam med all tydlig önskvärdhet för inte kan man väl ”räkna fel” på 50%??
    Du är mycket mer positivt lagd än vad jag är men jag tror att om/när vi får regional förvaltning så är taket höjt 3-4 gånger varpå regional förvaltning under en period kommer att bestå i att bistå och förse NV med inventeringsresultat.

Jag hoppas innerligt att jag har fel.

7. Lennart Alfredsson says:

Gunnar. Problemet är att tjänstemännen på NVV bestämmer precis hur många vargar vi skall ha utan att vi kan göra något åt det, verkar det.
    OK vi har skjutit 47 vargar på 2 år, men lik förbannat är det snart dubbelt så många som beslutat. Då måste man ju fråga sig vad det är för begränsning av vargstammen vi pratar om. Det var väl det som var poängen med att ställa upp på vargflytt att vi skulle ha max 210. Vad är det annars för mening? Folk blir ju bara förbannade.
    Jag skulle vilja att ni tar varje tillfälle i akt när ni är med i radio och TV att tala om vad som pågår. Pumpa på bara! Kör Mikael Karlsson-taktiken. Det verkar funka på gemene man.

8. Gunnar Glöersen says:

Perra Hälsning, nej jag är långt ifrån nöjd. Ja, min löshundsjakt påverkades positivt avv argjakten eftersom vi sköt en tik som därmed inte fick valpar det året. Andra hade inte samma tur. Men om vi inte hade jagat hade vargstammen varit ännu mycket större och ännu fler hade drabbats.
    Den regionala förvaltningen är inte fullt ut genomförd, men kommer att bli det. Den minskade inavelsgraden som du skriver om har lett till färre vargar. Vi har skjutit bort 47 vargar på två år med licensjakt.
    Så självklart har vi lyckats med mycket även om vi inte når ända fram. 530 lodjur har skjutits de senaste fem åren. Vi har fått en §28 som fungerar, vi har licensjakt på varg, vi har fått en frysning av vargstammen, åtminstone på pappret. Och vi har en björntilldelning som är riktigt stor. Vi jägare har en tendens att glömma det som gått bra och fokusera på de frågor vi inte nått ända fram. Men skam den som ger sig! Utan SJF hade vi inte ens varit i närheten av den framgången.

9. Perra Hälsing says:

Gunnar. Om jag förstår dig rätt så är du med andra ord rätt nöjd med vad ni har åstadkommit med ert arbete i rovdjurspolitiken. Då ställer jag följande frågor till dig: Har den genomförda vargjakten gynnat din egen möjlighet till löshundsjakt? Tycker du att den regionala förvaltningen av varg och lo har varit lyckad? Har den minskade inavelsgraden lett till förre vargar? Vad har egentligen blivit bättre för den redan drabbade jägaren med dagens rovdjurspolitik?

10. Gunnar Glöersen says:

Lennart Alfredsson, jag frågar dig samma sak som Anders nedan. Vad hade blivit bättre om vi inte hade ställt upp på den nu beslutade rovdjurspolitiken? Hade ingen vargjakt, ingen regional förvaltning, ingen begränsing av vargstammen och fortsatthög inavlesgrad gynnat dina intressen?

11. Gunnar Glöersen says:

Anders, vad hade blivit bättre om vi inte hade ställt upp på den nu beslutade rovdjurspolitiken? Hade ingen vargjakt, ingen regional förvaltning, ingen begränsing av vargstammen och fortsatthög inavlesgrad gynnat dina intressen?

12. Lennart Alfredsson says:

”Ja till vargflytt, men med ett krav om jakt på varg och att vargstammen fryses.”
    Max 210 vargar, till och med beslutat av riksdagen. Varför skall vi då ha bortemot 400?
    Den delen av avtalet verkar det inte vara så noga med.
    Det finns väl ingen som inbillar sig att det kommer att bli en tilldelning på 200 vargar till nästa vinters jakt. Om det blir någon jakt alls.
    Förmodligen sitter politrukerna påNVV och gapskrattar åt jägarna som är nöjda med ha fått vargjakt. En jakt som kan jämföras med att pissa i Atlanten.
    Under tiden som vi ställer upp på vargflytt kors och tvärs får dom sina 1000 vargar på några år.
    Om inte vargen klarar av att överleva på naturlig väg så får den väl dö ut. Inte gör det mig något.

13. Anders says:

Inse, NV och ansvariga i regeringen skrattar skiten ur sej när man har blåst den så in i h-vete naiva jägarkåren ännu en gång.
    1. Målet var ALDRIG att jobba mot 210 vargar som tak, det kan vem som helst räkna ut via enkel matematik. Hade man haft 210 som tak så hade tilldelningen sett anorlunda ut.
    2. Genom att tillsätta en ny rovdjursutredning kommer taket att lyfta, nytt mål 500? 600? 800? Taket kommer antagligen ligga lagom högt så att man inte behöver tillsätta en ny utredning på några år.
    3. Susanna Löfgren NV var på tv i går och hävdade att man följer riksdagsbeslutet om att flyttar skall genomföras, varför i … följer inte samma NV riksdagsbeslutet om ett tak på 210 vargar i Sverige, man kan alltså välja och vraka bland vilka riksdagsbeslut som man måste följa vilket är helt absurt.
    4. I ett normalt fungerande företag hade någon fått sluta. Om det finns beslut från ledningen att jobbet skall utföras på ett visst vis men de som skall utföra arbetet skiter i det och gör något annat. Detta innebär att endera så är det NV som bestämmer trots allt eller så har regeringen sagt något annat till NV än vi vanliga dödliga fått information om.

Inse, planen var inte att göra något bra gemensamt med jägarna utan bara lugna de skjutkåta jaktidioterna under en period.

14. Gunnar Glöersen says:

Tommy Olsson, visst kan vi bli lurade. Men på vilket sätt spelar det någon roll om några av vargarna i den i så fall större stammen är flyttade invandrare? Inte ett skit! Förklara gärna för mig vad är det vi i så fall förlorat genom att säga ja till vargflytt, som vi inte ändå hade förlorat om vi sagt nej?

15. Tommy Olsson says:

Gunnar självklart måste Nv följa riksdagens beslut var har du fått det ifrån man behöver inte gå mer än till Lojakten
    tjänar inte mycket till att ösa båten när den ligger upp o ner
    vi får vänta till december då får både du och jag och övriga nådastöten var så säker
    Enligt Daniel ligger bollen hos Nvv och riksdagen
    att lita på dom är lika smart som att försöka kyssa en huggorm med andra ord det ar stor chans att det går åt Helvete

16. Gunnar Glöersen says:

Gunnar Rydén, du ställer tuffa krav på oss. Om det vore så att vi kunde bestämma rovdjursförvaltningen och någon kan hävda att en annan strategi hade varit lösningen så har du väl rätt. Du kanske kan tipsa om den ”rätta” vägen?
    Vår väg har hittills lett till 47 skjutna vargar på licensjakt. Vilken väg hade lett till fler vargar på ”paraden”?

17. Gunnar Glöersen says:

Matin J1, självklart måste NV följa riksdagsbeslutet. Endast riksdagen eller möjligen EU kan stoppa det.

18. Gunnar Glöersen says:

Tommy Olsson, jag har varit på rovdjursutredningens möte idag. Hur det slutar vet jag inte, men en sak vet jag. Skulle vi ”ta vår Mats ur skolan” så har vi inte en chans!

19. Gunnar Rydén says:

Om förbundet misslyckas med att få ner vargstammen till ca 210 individer under 2012 , kommer ledningen och rovdjursansvariga inom förbundet då att ställa sina platser till förfogande, något som är normalt vid ett stort misslyckande i tjänsten. Det är säkerligen många medlemmar som ställer denna befogade fråga !

20. Tommy Olsson says:

Mats S om du inte märkt det har fällan slagit igen redan vid 2010års varg tilldelning
    Sverige är det enda land i norden där mäniskorna i maktens korridorer sparkar på sina egna och gullar med andra
    det är som jag skulle ge grannbarnen 200 på man om dom ber om pengar och ge mina egna barn en snyting
    så jag förstår inte vad det gnälls om

21. MartinJ1 says:

Vad du än gör på mötet Gunnar så släpp inte på kravet att NV nu måste leva upp till sin del av avtalet! Gör du det är förtroendet från gräsrötterna i SJF i brant nedförsbacke.

22. Tommy Olsson says:

det här går oss ur händerna
    och eftersom ni totalt vägrar att lyssna på gräsrötterna so förlorar ni ochså undan för undan makten av att ha ett par hundra medlemmar i ryggen
    du brukar skälla på mig och säga att jag inte har något konstruktivt att komma med
    men var har ni den konstruktiviteten det går ju sämre o sämre vi förlorar mark varje dag ni kan väl åtminstone få LRF o SRF att inse vart det barkar om ni inte ändrar taktik
    Har vi jägare verkligen gjort oss förtjänade av sådan här behandling i vilket annat land som helst skulle detta ta hus i h..vete

23. Mats S Johansson says:

Bloggar och massmedia i all ära, jag tror och hoppas fortfarade att den här frågan avgör i maktens korridorer och att ett konsekvent budskap byggt på en solid grund av forskning, kunskap och konstruktivitet vinner i längden.
    Daniel diskuterar fällfångst i ett annat inlägg. Är det några som står på tröskeln till en fälla är det vi jägare. Den är gillrad av SNF, SRF m.fl och den heter Splittelsen. Vi om några borde känna igen en fälla när vi ser den!

24. Tommy Olsson says:

Gunnar visst låter det bra men med tanke på att vi har idag 300 vargar eller fler
    skulle det inte vara bätre skjuta ner vargstammen till lå oss säga 150 st och sedan börja en inplantering bättre för oss och otvetydligt bättre för vargen och assepstansen för den samma

25. Mats Persson says:

Det blir inget lätt möte Gunnar. För mig ser det ut att redan vara för sent av följande orsaker.

Vi har nu ca 300 vargar och hade förra våren ca 29 föryngringar. I vår lär det väl bli minst 40 föryngringar. Med Lst:s sätt och räkna ger det 400 vargar. Om vi istället utgår från ett lågt genomsnitt på 4 överlevande valpar per kull så hamnar vi på 460. Några går väl för åldersstrecket och annat – trots ung vargstam – men kvar har vi då bortåt 450 vargar nästa vinter.

Då menar jag att du får nog gå en tuff match om du skall få NVV att gå med på en licensjakt av 450 – 210 = 240 vargar nästa år. Alltså en ökad tilldelning med nästan 10 ggr eller 1000 % som Mikael Karlsson kommer att säga i TV. Med andra ord SJF:s plan att komma till 210 vargar, som du skriver, är faktiskt helt orealistisk. Det borde vara bättre för SJF att upplysa sina medlemmar om detta redan nu. Istället fortsätter du att tala om att nå till 210.
    Ni måste ändra strategi och arbetssätt. Den ursprungliga planen är redan totalt överkörd.

Kommentering är stängd.