Har alla fått vargfeber?

Just nu börjar ca 80 ungvargar att söka lediga revir och framtida partners. En varg nafsade en man i byxbenet i Helsingborg, en sprang genom centrala Örebro, en tredje sågs i Köping, den fjärde på Vikbolandet, den femte jagar katter i Småland om det nu inte är den samma som den första i Helsingborg. En sjätte var i Danderyd under påsken, den fick jag en bild av via mailen! Två tjuvskjutna vargar har idag hittats av en karlstadsbo utanför Arvika basuneras nu ut i alla medier! En vargvalp hittades i Gävleborg. Vargfebern sprider sig! Alla ser varg överallt!

Men vad är egentligen sant? Vargen i Helsingborg, det var verkligen en varg! Ingen som sett bilder eller filmen på den behöver tveka. Men hur är det med resten?

Vargvalpen från Gävleborg visade sig vara en grävling. Danderydsvargen är med största sannolikhet en hund. De två tjuvskjutna vargarna i Arvika är garanterat inga vargar. NWT publicerar en bild på en av den! Vargar är inte idisslare! De har inte heller hjortdjurspäls! Allt tyder på att de ”tjuvskjutna vargarna” är två rådjur som svultit ihjäl i vinter. Jag har själv hittat 5 stycken under spillningsinventeringen i vår, trots att jag bara börjat. Hur det är med övriga rapporter vet jag inte. Kanske är det varg, men det kan lika gärna vara hermelin! Det var nämligen en annan ”vargvalp” som hittades för några år sedan!

Vargfebern sprider sig över landet. Men som Daniel skriver, You ain´t seen nothing yet…

1. Kalle says:

Håller med Björn I, och att de tar med sig dvärgbandmasken någon annanstans, för här vill vi inte ha den!!

2. Björn Isaksson says:

Hej Torbjörn,
    Det är inte varje dag du och jag är eniga, det här en sådan dag.

3. Torbjörn Eriksson says:

Hej.
    Det är bra att dom rör på sig. Förhoppningsvis sprider dom sig till andra områden så det inte blir så koncentrerat i vissa län.

4. Bengt Nilsson says:

Det som är skrämmande är prioriteringen av olika brott som Polisen gör i Sverige. De är till för oss medborgare, för att i inte skall ha privat rättsskipning. Vi har gett den rätten till Polisen som vi betalar med vår skatt. Så långt är allt bra. Men,
    1) Anmält inbrott och stöld 4 gånger. Polisen har aldrig varit på plats trots kamera bilder och troliga fingeravtryck. Sista gången avskrevs ärendet 2 timmar efter anmälan i brist på bevis. Straffvärde för grov stöld är 6 mån-6 års fängelse.
    2) Ett upphittat kadaver som anmäls till Polisen =fullt pådrag. Skulle det visa sig vara tex en varg kommer uppskattar jag tiden som Polisen, åklagare etc kommer att lägga ner till minst 200-300 timmar. Straffvärde grovt jaktbrott 6 mån-4 års fängelse.

Varför är det så ? Jag kan inte se att bevisbilden för ett jaktbrott kan vara så mycket bättre än för våra stölder. Det finns knappast kamera bilder på gärningsmannen och fingeravtryck på vargen!

Om inbrotten stölderna skrivs av inom 2 timmar borde jaktbrott vara avskrivna direkt anmälan kommer in.

PS Vapenlagstiftning och dess tolkning. 97% av alla vapen som lämnas in till Kriminaltekniska Labbet i Linköping är illegala (förmodligen insmugglade). Snacka om att sila mygg och svälja kameler (och slå ihjäl alla mindre vapenhandlare)

5. Björn Isaksson says:

Medias bakgrundskoll är obefintlig, det här är bara ett exempel.
    Länken på älgkalvarna fungerar inte, kan man ha tagit bort dom? Vad konstigt, i Aftonbladet stod det att polisen lägger ner pga att det visade sig vara älgkalvar.
    Ett annat exempel är SRs rapportering om undersökningen av de skjutna vargarna under årets jakt. Där berättade reportern att ”i fjol hade jägarna stympat kropparna och tagit tassar och testiklar som trofeér”.
    Att flå en varg i stark kyla och att undvika få med testiklar och tassar med skinnet är nog inte det enklaste. Sedan är jag inte helt på det klara hur SVAs instruktioner såg ut inför fjolårets jakt.
    Reportern utnyttjade sin situationen för att sprida fördomar om jägare.

6. Jan Bratt says:

Ola Bjärnek heter han visst som inte vill se sanningen och i mörker är ju alla katter grå.
    Men polisen som inleder en undersökning om jaktbrott borde veta bättre. Nej men, var det inte så att poliser som jagar inte skall få utreda misstänkta jaktbrott. Vem skall man då kunna lita på? Nu skulle man gärna vilja se Sverkers berömda soptunna där man släpper ner förundersökningen innan det drar iväg med våra skattepengar.

Kommentering är stängd.