mycket björn blev det

Efter lång väntan och, om jag förstår skrivningen rätt, viss vånda så kom då till slut beslutet om årets björnjakt i Norrbotten. Efter en omfattande skyddsjakt i våras där Länsstyrelsen fällde 28 björnar i renkalvningsområdet så hade vi nog lite till mans förväntat oss en avräkning från tidigare års tilldelning. Detta särskilt som björn-obsen för länet har visat en något vikande trend i ett par år. Nu var det ett rätt bra tryck från viltförvaltningsdelegationen under våren att björnstammen ska minska för att minska trycket på rennäringen. Det blev till slut resultatet också även om ett antal tjänstemän på Länsstyrelsen lämnade avvikande mening och till och med ville sänka årets höstkvot till 51 björnar.

Nu får vi se hur länets jägare hanterar detta toppår, jag är nämligen rätt övertygad om att vi kommer att se en lägre tilldelningen nästa år om alla 90 fälls i år. Det största problemet idag är kanske mer ryktesspridning än fakta (att det är dyrt och krångligt att fälla björn), men det finns fortfarande saker som kan bli bättre. Framför allt borde man kunna lätta på administrationen ännu mer runt björnjakten. Visserligen gör besiktningsmännen ett bra jobb, men det är ändå en hel del tillstånd, intyg och papper som ska fyllas i och prover som ska tas efter att björnen är fälld. Kostnaden att fälla björn är försumbar, men kött och skinn ska tas omhand med bland annat trikintest. Beredningen av ett skinn är hyfsat kostsamt samtidigt som köttpriset har rasat med ökande avskjutning. En del säger att man inte vill äta björnkött, men då kan man ju inte heller begära att vilthandlarna ska köpa upp något! Nä, det vore bättre om man kunde samla ihop recept till en björnkokbok och fördela köttet inom jaktlaget precis som man gör med annat vilt vi jagar.

Det största problemet är osäkerheten som följer av det kvardröjande åteljaktsförbundet. vad är en åtel, hur långt bort från en åtel får man passa eller släppa en hund? Det finns enligt mig ingen som helst anledning att ha kvar detta krystade förbud. Det infördes en gång i tiden för att man var rädd för att göra björnar vana vid att förknippa mat och människolukt. Men visst hade det då varit klokt om man gjorde som i andra delar av världen som resonerar på samma sätt, nämligen att förbjuda åtling! Nu är det tillåtet att lägga ut åtel men inte skjuta de björnar som går dit och blir just tillvanda. En märklig tankekullerbytta!

Som sagt en rejäl tilldelning till hösten. Från Jägareförbundet Norrbotten föreslog man att eventuellt kvarvarande björnar från höstens tilldelning skulle överföras till en jakt under vårmånaderna mellan utgång ur idet och brunsten i juni. Den frågan har Länsstyrelsen valt  att inte säga något om. Det kanske vore ett sätt att låta de björnar som fälls på våren komma till användning istället för att skickas ner till Stockholm och försvinna i någon källare.

En annan fråga man kan fundera på är varför det fortfarande är så att man fredar ungar som följer med hona? Den mesta naturliga dödligheten drabbar just mindre ungar. Ska man begränsa stammen så är det alltid besvärligt med regler som gör folk osäkra på om man vågar skjuta eller inte. Kommer en björn i skogen, finns det andra med i släptåg? Chanserna är inte så många och de som dyker upp bör kunna nyttjas, om det inte finns starka skäl som talar emot. Sen förutsätter jag att man nu då man med kraft vill minska stammen att de som eventuellt skjuter på ett sätt som av Länsstyrelsen uppfattas som felaktigt (björn ur familjegrupp eller björn i närheten av någonting åtelliknande) inte ska misstänkas för grovt jaktbrott och fråntas vapnet under utredningen. Det blir en något kluven bild från myndigheterna om detta får fortgå!

Nu är det väl bara att ta sig ut på skjutbanan och träna på björnfigurer, träna hundarna på eftersök och börja spana runt i skogarna. Det är inte så länge kvar tills jakten startar!

Ha nu en skön sommar full av förberedelser. Jag tar semester nu och det kan vara lite si och så med publiceringen av eventuella kommentarer!