Skytte

Jaktstigarna är tillbaka. Foto: Lars Björk

Jaktstigarna tillbaka - äntligen!

Nu har Norma och Jägareförbundet beslutat om att köra Norma Cup och Norma Jägarduvan under 2022 givetvis att pandemin inte sätter stopp. Som det nu ser ut med pandemin räknar vi med att kunna köra jaktstigarna under 2022 och att klubbarna planerar för detta.

2022-02-22

En förutsättning att tävlingarna ska kunna genomföras är att inte riskera att sprida pandemin, covid 19, på något sätt. Vi ska kunna genomföra tävlingar under våren och sommaren 2022 när myndigheterna nu tagit bort restriktionerna för arrangemang. Därför bedömer vi att vi kan starta säsongen som vanligt i mars.

Finalarrangörer är också klara, Norma Jägarduvan den 14 augusti i Nykvarn och Norma cup i Hållnäs, norduppland där datum inte är klart i dagsläget.

Norma cup och Norma Jägarduvan är mycket bra träning för jägare att förbereda sig inför jakten med hagelvapnet. Vi hade den senaste säsongen vi kunde arrangera tävlingar, 2019, ca 100 Norma cupstigar och 25 Jägarduvan arrangemang. Vi hoppas verkligen att det går att genomföra dessa tävlingar i år, vi har förberett med både ammunition och start kort mm för att köra igång.

Klubbarnas anmälan av tävlingar görs som vanligt på Jägareförbundets hemsida när Ni vet datum för tävlingen. Nytt för i år är att klubbarna beställer startkort av en Norma återförsäljare i samband med att patroner beställs till stigen. Reglerna för tävlingarna finns på Jägareförbundets hemsida.

Vi ser gärna att fler klubbar arrangerar jaktstig eller Jägarduvan så att fler jägare får fler möjligheter att träna närmare sig. Detta ger ett bra tillskott i kassan för klubben också. Finns intresse i Er klubb så hör gärna av Er.

Lars Björk