Skytte

Finalens bäste skytt. En nöjd Ola Sölvesson som försvarade titeln från senaste finalen 2019. Foto: Lars Björk

Ola försvarade titeln på Norma Cup finalen

Äntligen kunde vi efter två pandemi år hålla Norma cup tävlingar med en final den gångna helgen i Försäter i Norduppland.

2022-07-04

Årets bästa jaktstigsskytt på riksfinalen i Norma Cup var Ola Sölvesson som förvarade titeln från senaste finalen 2019. Det krävdes en särskjutning mot segraren i öppenklass Daniel Askerot som också sköt fullt för att kora segraren, där skiljde det bara ett hagel så det var tätt i toppen.

I slutet av februari gav pandemin med sig så mycket att regeringen beslutade ta bort restriktionerna så att Norma och Jägareförbundet kunde besluta att hålla hagelstigar i år. Flera hagelstigar går tidigt på året i mars och april så att det blev lite för kort om tid att hinna arrangera för en del så det blev lite färre tävlingar detta år, ca 50 st mot 100 året före pandemin.

Det var endast ett hagel som skiljde mellan 1 och tvåan i öppen klass med ytterligare ett hagel ner till trean. Daniel Askerot var den i öppenklass som fyllde stigen med 200 p. Andraplatsen gick till Henrik Roos med Peter Johansson på tredjeplatsen.

Roligt att det var med duktiga juniorer också och högst resultat för dagen var Isak Ahlbom från Forshälla med 198 p. Andra platsen med endast sju hagel mindre kom Martin Johansson från Järlåsa med Casper Askerot, Bodafors på tredje plats på 187p.

Hållnäs-Österlövsta Jaktvårdskrets som var årets arrangör av Norma Cup finalen är vana arrangörer av stigar då de varje år har både en hagelstig på våren samt en kulstig sista helgen i september. Detta märktes med en mycket väl i iordninggjord stig och vältrimmade funktionärer flöt det mycket bra på med de drygt 200 startande.  En lagom svår stig där tre skyttar sköt fullt, två i yngre oldboys samt en i öppenklass.

- Det brukar vara fler skyttar på finalen men med höga bränslepriser och hälften med tävlingar att kvala in på till finalen så får vi vara nöjda med säger tävlingsledaren, säger tävlingsledaren Christer.

I damklassen var det Inga-Lill Karlsson, Bodafors som var mest på hugget och vann på fina 193p med Hanna Emilsson, även hon från Bodafors på andra plats med 188 p. Efter särskjutning var det hemmaskytten Melinda Runarsson som blev trea i damklassen före Micaela Wiss.

I lagtävlingen som består av de tre bästa skyttarna i föranmälda lag vann Forshälla på 586p med Hållnäs-Österlövsta Jvk på andra plats med endast 3 p bakom. Tredjeplatsen belade Hovmantorp 12p efter tvåorna.

Yngre oldboys klassen är nästan lika tuff som öppenklass vilket också visade sig att det var endast i den klassen som det var två som sköt fullt. Det var då Ola Sölvesson, Hovmantorp fick skjuta isär med Stefan Ahlbom, Högsäter om guldet i klassen. Stefan fick då med sig en välförtjänt silvermedalj. Tredjeplatsen gick till Alf Lindbom, Möklinta på 197p.

Bland veteranerna var det Hans Larsson från Östervåla som var bäst med endast ett tappat hagel idag. Silvret knep Ingemar Lönnövik från Hållnäs-Östervåla jvk på fina 196p med Sven-Olof Ivarsson, By Kyrkby på tredjeplatsen 6p efter Ingemar.

Lars Björk

En spänd väntan vid särskjutning om resultatet.

I lagtävlingen var det fr.v. på andraplats Hållnäs-Österlövsta Jvk, segrarna Forshälla samt på tredjeplats Hovmantorp.

På pallen i juniorklass fr.v. Martin Johansson, Järlåsa silver, Isak Ahlbom, Forshälla guld samt Casper Askerot, Bodafors brons.

I damklassen var det fr.v. Hanna Emilsson fick silver med Inga-Lill Karlsson som fick guldet och Melinda Runarsson fick bronset.

Bland de Yngre oldboys så var det följande som tog hand om medaljerna fr.v. Stefan Ahlbom silver, Ola Sölvesson guld samt Alf Lindbom brons.

De duktiga skyttarna i öppenklass på pallen var fr.v. Henrik Roos silver, Daniel Askerot guld samt Peter Johansson brons.