Skytte

Foto: Lars Björk

JägarSm och SM för dam, junior och veteran samma helg

Jägareförbundets JägarSM och SM för dam, junior och veteraner arrangeras i år av samma arrangör samma helg.

2023-02-28

För att samla allt Jägareförbundets skytte kommer i år JägarSM, som är öppenklassen, att arrangeras av de två skytteföreningarna Hook samt Skillingaryd den 12-13 augusti. Dagen före på fredagen den 11 augusti kommer dessa två föreningar att arrangera Jägareförbundets SM i kombinerat för dam, junior, yngre oldboys samt veteranklass. Detta blir ett stort arrangemang för de båda föreningarna söder om Jönköping.

- Vi har ett bra funktionärsteam som har en bra organisation för detta säger Johan Gustafsson ordförande för Hooks JVF.
Tävlingen kommer att genomföras där Hook har älg och trap och Skillingaryd har sporting och råbock.
Anmälan till JägarSm är det Jägareförbundets länsförbund man anmäler till medans det är varje skytt som anmäler till SM för dam, junior och veteran.

En regeländring

Nytt för i år vid Jägareförbundets tävlingar är att avtryckarvikten under 2023 och 2024 kommer att ändras till att vara 0,5 kg. Anledningen till ändringen är att allt fler vapen nya vapen har 0,7 kg eller liknande som standard och dessa måste sändas iväg för att ändras. För att jägare med dessa ska kunna vara med på våra tävling sänks avtryckarvikten till 0,5 kg.

Lars Björk