Skytte

Jägareförbundets tävlingskommitté samlade på Öster Malma fr. v Svante Jonsson, Pierre Håkansson, Bertil Kainulainen, Lars Björk, Ulf Eden, Anders Benjaminsson och Ulf Lundgren. Saknas på bilden Kent Larsson. Foto: Lars Björk

Tävlingsskyttar möttes på Öster Malma

Svenska Jägareförbundets tävlingskommitté samlades sista helgen i april under två dagar för att diskutera skytteverksamheten.

2023-05-03

Kommittén har funnits sedan år 2000. Den bildades då för att få till arrangemanget för EM tävlingen Jägareförbundet hade i Haninge det året. Det var då EM skyttar från olika delar av Sverige som ingick i kommittén. Efter den tävlingen blev kommittén kvar och fick då också uppdraget att hjälpa till med att ta fram arrangörer till SM tävlingar som Jägareförbundet genomför årligen. En annan uppgift som också kommittén är med och arbetar med är tävlingsreglementet som ses över vart fjärde år.

Nu samlades kommittén på Öster Malma för se på framtiden för tävlingsskyttet. En viktig fråga om hur vi får tillbaka skyttarna till tävlingarna efter pandemin då man ser en minskning. Där informerades om att Västerbotten hade en prova-på-dag förra året där de som kom fick prova på de 4 grenarna som ingår i SM programmet, löpande älg 10 ringad, stillastående rådjur 100m, Njs jägartrap med variation i höjd och sida samt sporting lerduvor. Även Jägareförbundet södra Älvsborg hade en prova-på-dag med lagskytte i dessa grenar.  Kommittén var enig om att tävlingsskyttet måste synas mer. De allt högre priserna på ammunition och lerduvor oroar kommittén då detta hotar tävlingsskyttet.

En annan fråga som diskuterades var om Jägareförbundet ska deltaga på årets EM då den internationella skytteorganisationen Fitasc avser att låta ryska och belarusiska medborgare få tävla på deras tävlingar i år. Där var Jägareförbundets generalsekreterare Dag Lidén med och informerade om förbundsstyrelsens ståndpunkt.

Lars Björk