Skytte

Bäst på hagel var fr.v. Tvåan Karl-Johan Brindbergs, segrare Emil Håkansson och på tredje plats Joakim Kindstrand. Foto: Lars Björk

Årets bästa skytt på JägarSM

Årets JägarSM arrangerades av Hok och Skillingaryd JVF och vanns återigen av Emil Håkansson.

2023-08-30

Tävlingen var upplagd så att skytt sköt antingen två bockserier och två sportingserier på lördagen i Skillingaryd eller två älg och två trapserier i Hok och sedan bytte man plats till söndagen. Detta då det är lite olika svårighetsgrad på grenarna. Det gjorde att man först på söndag eftermiddag när alla åtta serier skjutits fick ett resultat. Det visade sig då att det återigen var Emil Håkansson som stod som segrare. Detta var tredje året på rad som han vann och tog därmed hem vandringspriset för gott då det kommer ett nytt pris till nästa år. På andra plats kom Karl-Johan Brindbergs, till vardags jaktvårdskonsulent i Svenska Jägareförbundet i Region syd, nio poäng bakom Emil. Tredjeplatsen belade Per Gustafsson Östergötland.

Det var ett mycket välplanerat JägarSM som avgjordes på två banor bara 25 km från varandra. Det hade verkligen byggts och putsats på banorna som var i toppskick. Med många trevliga funktionärer som visste vad de skulle göra kunde det inte bli annat än toppbetyg på tävlingen. De hade också fått ihop ett mycket bra prisbord, bl.a. lottades det ut en robotgräsklippare på startnumret.

I kula var det Niklas Bergström som var klart bäste skytt med 388 p. Han sköt 96 och 95 på älgen och 100 och 97 på bocken vilket är ett mycket högt resultat på kula.

Även i hagelgrenarna var det Emil som fick stå överst på pallen med 96 träffade duvor av 100. Karl-Johan tog andra platsen med en duva mindre, en spännande särskjutning mot Joakim Kindstrand.

I lagtävlingen var det Stockholms län som tog hem guldet. Noteras bör att i  laget ingick Magnus Rönning med gipsad fot. På andra plats bara fem poäng bakom kom Skaraborg där, ingick Cornelia Dagobert som var bästa dam. På tredjeplats i laget var det Värmland med 12 p mindre än Skaraborg.

Se resultat här

Lars Björk