Norrbotten

De glada deltagarna vid älgjakten som var en del av prisbordet vid Jägareförbundet Norrbottens länsmästerskap i kombinerat jaktskytte. Sittande från vänster: Joakim Karlsson, Jan-Erik Innala, Oliver Innala. Mats Hermansson, Susanne Nilsson. Stående bak: Magnus Olovsson och Göran Ooa Isaksson.Foto: Madelene Johansson

Älgjakt efter länsmästerskap i jaktskytte

I slutet av sommaren avgjordes Jägareförbundet Norrbottens länsmästerskap i kombinerat jaktskytte. Vinnarna på prispallen i de olika klasserna erhöll förutom äran även en gemensamhetsjakt på älg vilken genomfördes i början på oktober på en av Sveaskogs marker.

2023-10-23

I gott sällskap och och strålande sol på himlen samlades vinnarna för ett jaktförsök på ”länsmästerskaps älgen”. I det finaste av rum, i skogen, med nysnö och årets första upplega i träden, ljöd vackert hundskall genom skog och myr - en älg var uppe på fötterna!

Det närmar sig - ansmygning - spänning. Deltagarna fick följa flera fina hundarbeten både via pejlar och telefonerna.

- Tänk så delaktig man få vara som passkytt nu mot förr, med dagens elektronik. Kanske på gott och ont, men mest gott, konstaterade Madelene Johansson, deltagare tillika segrare av damklassen.

Madelene fortsätter:

- Var det inte nått mer som rörde sig där vid sidan om älgen? Gråhunden matar skall, det står fint. Vinden snurrar till - och så går det lös, chansen gled oss förbi. Vi summerar en väldigt fin och trevlig dag tillsammans, glada jägare, hundar och glada älgar. Vi tackar Sveaskog för möjligheten, avslutar Madelene Johannson.