Blekinge

Foto: Kent Löving

Kretsträff på Björketorp

En gång om året planeras och genomförs kretsträffen av någon av kretsarna. Detta år tog Karlskrona jaktvårdskrets ansvaret.

2023-06-02

Träffen hölls på Björketorps gård med Per Brunberg som ciceron. Ett underbart väder och vi började med grillning och en presentation av Per.
När magarna var fulla så bar det iväg i en höskrinda! De (jag) som stått på kosläppet och tittat på barnen som åkte hölass med längtan i blick fick äntligen sin (min) debut.

Nåväl, vi började med att titta på hur man kan förändra en granskog så att där växer undervegetation. Genom att hängna in ett skogsparti och lämna en öppning till beteshagen så kan korna beta och sedan gå in i skogen för att ”koppla av”. De sprider gödsel och trampar ner densamma i jorden så arterna sprids. Det funkar! Har aldrig sett en granskog med så fint gräs och sly.

V åkte vidare och passerade ett skogsparti som hade barkgnag på i stort sätt alla träd. Dessa hade dock läkt så Per var positiv. Nästa stopp var som en pelarsal i form av tallskog. Här hade Per grävt ett vattenhål. Säkert 20 ggr 30 m stort. Med en sandstrand så har det även blivit populär som badplats.

Under resans gång såg vi ett antal rådjur så Pers intresse och vurm för det vilda såväl som skogsbruk verkar fungera bra.

Kvällen avslutades med Björketorps glass och kaffe. En trevlig kretsträff. Synd att inte fler kunde vara med.